Happy friday!

 
Visst är det underbart att det är fredag? För min del väntar inte 4v semester som för många andra jag känner, utan 4 veckors hemmajobb. Med mitt spruckna knä, kryckorna och datorn i knät. Hoppla!
 
 
 

Kryckan

Helgen har vart lång, men den har känts ännu längre med tanke på att jag knappt rört mig från soffan. Inte helt min starka sida att ta det lugnt. Nästan så jag längtar till jobb imorgon, nackdelen är kryckhoppandet... Är inte direkt dötaggad om man säger så! 
 
My style tomorrow...
 

Recept: Marängtårta

 
Sockerkaksbotten
100g smör
1 1/2dl socker
5 äggulor (spara vitorna till marängen)
4msk mjölk
2dl vetemjöl
2tsk bakpulver
 
Maräng
5 äggvitor
1krm salt
2 1/2dl socker
 
+ jordgubbar och 5dl vispgrädde
 
Tillagning
1. Sätt ugnen på 150grader
2. Börja med sockerkaksbottnen: Vispa ihop smör och socker poröst. Vispa i ett ägg i taget och rör i mjölken. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det. Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper.
3. Marängen: Vispa äggvitorna och saletet till ett hårt skum. Tillsätt sockret och fortsätt vispa tills det blivit en fast smet. Bre marängen över sockerkakssmeten.
4. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Låt kakan kallna.
5. Garnera med vispgrädde och skivade jordgubbar!
 

Midsommar 2013

Jag har haft en underbar och rolig midsommar! Grill, vänner, vin, brännboll och jordgubbar. Dessförinnan lite jobb under dagen! & idag ligger jag skadad på soffan efter att ha gått in lite för mycket för att vinna brännbollen...


Min krans som höll sig superbra trots att jag gjorde den dagen innan


Outfiten


Min marängtårta


Lilla flamingon Doris med kransen jag och Julia gjorde


Det skadade knät


Glad midsommar

 
Bilder weheartit
 

Recept: Hemmagjord pinnglass

Godaste glassen gör du själv!

2dl fet yoghurt (rysk/grekisk) eller kvarg
1dl blåbär
2dl hallon
Lite sötningsmedel


TGIF

Äntligen är det fredag och idag känner jag mig oerhört välmatchad, tummen upp för det! Jag har en ursäkt i att det regnade när jag gick från gymmet (efter tidig morgonträning) och jag litade på vad väderappen sa igår om att det skulle vara sol... Därför hade jag bara sandaler med mig.


Philips SatinPerfect

 
Jag har fått äran att testa Philips SatinPerfect nya epilator som går lika bra att använda i duschen som efter. Sedan jag fick den i början av veckan har jag hunnit testa 2 gånger. Innan jag satte igång försökte jag förstå mig på det här med epilering men hittade ingen sida med mycket bra info. Så... här kommer några frågor jag hade. 
 
Gör det ont?
Ja, det gör ont som tusan, men vad jag förstått skall det bli bättre efter ett tag. Än sålänge har jag många och grova hårstrån, med tiden brukar dem bli färre och mjukare - då ska det inte göra lika ont. Jag kan ändå känna att det inte gör så ont på de ställen jag har färre hårstrån. När det gör som ondast brukar jag försöka tänka att "nästa gång kommer det inte behöva göra så här ont, för då är dessa hårstråna borta". Det fungerar för mig!
 
Hur gör man?
Duscha först, det gör inte alls lika ont då huden är lite varm och mjuk! Torka så att du inte är våt och klibbig, smörj inte in dig innan du börjar epilera. Sätt dig ned och slappna av så gott det går. Bland tipsen jag fick med stod att man kan göra det i duschen, men det fungerande verkligen inte alls för min del.
 
 
Hur lång tid tar det?
Runt en halvtimma för båda benen första gången, lite mindre andra gången. Jag läste någonstans att man ska sikta på att det tar 10 sekunder för var gång du epilerar från fot till knä. Det är rätt bra att tänka så, då rör du inte för fort så att hårstråna "rycks av". Dessutom är det skönt att fokusera på att räkna till 10 istället för hur ont det gör. 
 
Är Philips SatinPerfect bra?
Jag har aldrig testat någon annan så jag har inget att jämföra med. Men jag skulle säga att den är bra! Det gör mindre ont med tiden och den är effektiv sålänge man låter det ta sina 10 sekunder från fot till knä. Den mindre epilatorn som är till för bikinilinje och armhålan är inte riktigt lika bra. Jag får inte det att fungera effektivt på mig åtminstone, jag får inte bort håret under armarna riktigt.
 
 
 
 

Recept: Salamipasta

Dagens smaskiga middag var salamipasta - receptet är funnet hos By Blondie men lite förändrat efter min smak!
 
Bild från byblondie.se (för jag glömde ju givetvis att fota!)
 
Ingredienser
120g vitlökssalami
2 vitlöksklyftor
1 röd eller gul paprika 
1 purjolök
1/2 dl vitt matlagningsvin
4 dl matlagningsgrädde
3/4 grönsaksbuljongtärning
1 dl riven parmesanost
salt
svartpeppar
en nypa vitpeppar
olja att steka i
 
Gör såhär...
1. Hacka salami, paprika, vitlök och purjolök, stek i olja tills purjon och paprikan är mjuk
2. Riv osten och sätt igång med att koka pasta
3. Sänk plattan lite och tillsätt salt, peppar och vinet
4. Tillsätt buljongtärningen, grädden och parmesan och låt det puttra på låg värme tills pastan är klar
5. Häll av pastan och lägg tillbaka den i grytan. Häll i såsen i pastan och rör om!
 
Smaklig måltid!
 
 

Summerburst

Jag har haft en tokmysig kväll med klassisar på en takterass med utsikt över Ullevi och Summerburst. En underbar kväll! Mest önskade man att man var där, men det var en toktrevlig kväll ändå. Och nu är det sommarlov!
 

Hela gänget (minus fotografen) 

 


Utsikten över Summerburst-området

 

Svävande hjärtan


Nationaldagen

Jag njuter av svensk sommar, rosé och grill på nationaldagen. Underbart!

 


Testinlägg - Hej

Kimberly "Kim" Noel Kardashian, född 21 oktober 1980 i Los Angeles i Kalifornien, är en amerikansk fotomodellskådespelerska och TV-personlighet. Hon medverkade i E!sreality-serie Familjen Kardashian. Hon har även medverkat i filmen Disaster Movie.

Strax innan att hennes reality-serie karriär utvecklades fick Kim Kardashian mycket uppmärksamhet genom ett sexklipp som spreds på nätet. Kim ersattes med 5 miljoner dollar i samband med en stämning av Vivid Entertainment.

Hon är dotter till Kris Jenner och avlidne Robert Kardashian. Hon är även syster tillKourtneyKhloé och Rob Kardashian och halvsyster till Kendall och Kylie Jenner. Hon har även styvsyskonen Burton (Burt), Cassandra (Casey), Brandon och Brody.

Kim Kardashian var med i Fall Out Boys musikvideo till Thnks fr th Mmrs år 2007.