Nyttig äppelpaj

Jag har vart tokigt sugen på äppelpaj sedan jag såg final-tävlingen i kockarnas kamp och de bakade äppelpaj. Jäkligt dåligt tajming med en sockerfri månad då! Idag behövde jag pluggpaus och mixtrade lite i köket och det blev toppenresultat. Nom nom nom!
 
 
Ingredienser
4 äpplen
Kanel
Ca 2 msk kvarg (länk)
2,5 dl fiberhavregryn (länk)
1 dl sötströ (länk)(annat sötningsmedel går nog lika bra)
2 msk hackade mandlar
Någon nypa äkta vanlijpulver (länk)
1 äggvita
 
Gör såhär
1. Skala och hacka äpplena i mindre klyftor, strö över en halv dl sötströ och lite kanel och blanda runt i en pajform.
2. Blanda övriga ingredienser i en skål brevid tills det liknar vanlig smuldeg till smulpaj. Korrigera och smaka av tills du tycker om smaken. 
3. Strö smulet över äpplena och in i mitten av ugnen 25-30min. Håll lite koll efter 20min iaf! 
 
Sedan är det bara att smaska på, tänkte hugga in på min bit med lite vanilj-kvarg!
 
 
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?


Kommentarer
Trackback